www.omkonst.com:
Gävle Grafiker firar 50 år
Gävle Grafiker 50 år, Jubileumsutställning, Bollnäs konsthall, 8/5 – 5/6 2010
Text: Niels Hebert

skriv ut denna text
"Till dej kan jag komma naken"
© Jini Hedblom
"Stjärnfamiljer"
© Ulla Helenius Reit
"Vid skogens bryn"
© Margareta Danhard

Som förövning till Grafiska Sällskapets 100-årsfirande i höst visar fyra av landets grafikverkstäder var sin utställning på sällskapets galleri i Stockholm. Redan nu presenterar Gävle Konstgrafiker, som fyller 50 i år, sitt bidrag i Bollnäs konsthall.

Det är numera svårt att tala om grafik som grafik. Ett blad kan vara tryck, måleri, etsning och monotypi i ett. Grafik kan vara objekt med tryck, installationer, böcker, klippt, klistrat, emalj, keramik, tyg och så vidare. Även om grafiken vårdat sin särart, är den numera en del av det gränslösa område som kallas konst.
I Bollnäs är Gävlegrafikernas eget jubileum ett spralligt födelsedagskalas med 23 utställare. Här finns grafik på emalj, plåt, tyg - och på 13 kaffefilter som hänger från taket, ett verk av Silvia Moscoso.

Emaljen är populär i Gävle. Ulla Helenius Reit har ofta ett socialt perspektiv. Nu har hon begrundat ”Stjärnfamiljen”, som det heter. I hennes emaljer ter sig dessa familjer som oförenliga avbitartänger som strålar åt olika håll. Även Lena Wennberg kollar vardagen. Hon gör kvitton från storköpet till emaljkonst och i screentryck på tallriksunderlägg finns en instruktion om hur man viker ihop tomma mjölkpaket.
     Växtligheten brer ut sig på flera håll. Bo Simeon Erikssons ”Aprilbågar” är naturinspirerad emaljpoesi om en ombytlig men rätt hoppfull månad, medan Pia Elfström, som är en av regionens mest expressiva målare, förenar växtmönster med tiden i sina emaljklockor.
     Jini Hedbloms utgångsform är en väska i emalj. Den vita ullen på väskan handlar inte bara om sex, utan att komma som hon är - plus sex. I verket ”På/Av” (grafik med keramik) finns ett myller av det slags endimensionella manliga stolthet, som inte har så mycket att komma med före sex.

Som en intressant fortsättning på temat om de oskuldsfulla i utställningen på Konstcentrum i Gävle i år visar Hjördis J Becker två porträtt (Brytningstid I och II) som insiktsfullt fångar den komplexa vägen till mognad. Om de utsatta berättar Margareta Danhard ofta. Hennes hare i brons spanar i skogsbrynet, som är ett screentryck på emalj bakom den höstliga marken av rya. Ett sådant objekt kan också vara grafik - liksom Malin Wikströms mytiskt färgade behållare med screen på tarlatan.

Jordi Bota, som i många år var ansvarig för den numera nedlagda grafiken på Gävle konstskola, har gjort många koppartryck i sina dar, men också prövat måleri. Nu visar han några fjäderlätta färglitografier från köksträdgårdens lätt surrealistiska myller av insekts- och växtliv i en mild och rik färgskala.
     En annan erfaren konstnär, akvarellisten Peter Kautsky, återvänder till den klassiska grafikens bundna form. Hans dagdrömmar känns förlösande. Ibland kan den bundna formen behövas för att skapa poesi. Och vara en förklaring till grafikens seghet som konstform.  

Bollnäs 2010-05-12 © Niels Hebert

Huvudnumret i Grafiska Sällskapets 100-årsjubileum är den fjortonde grafiktriennalen på Konstakademien i Stockholm.
I triennalen ingår också en medlemsutställning och en ”återblickande, historisk utställning”. Triennalen ska också visas i Sundsvall, Luleå, Falkenberg och Landskrona. Fler orter kan komma till. För övrigt kommer grafikstafettens övriga deltagare att vara KKV Grafik i Malmö, Örebro läns Grafikgrupp och Östersunds kollektiva grafikverkstad.


 


 

 

 


"Startpunkt", (kaffefilter) ©Silvia Moscoso


"Klängen" © Pia Elfström


"Gör så här, Bollnäs" © Lena Wennberg


© Jordi Bota


Bollnäs konsthall | Omkonsts startsida

 
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com