www.omkonst.com:
Skimrande skildringar av avfolkningsbygden
Bengt-Åke Åkerlund - Galleri Aveny, Göteborg, 14 – 29/1 2017

Text: Berit Jonsvik

skriv ut denna text

Kyrka mur och segelbåt, 38x46 cm © Bengt-Åke Åkerlund

Till St:a Ingrid av Skänninge, 71x94 © Bengt-Åke Åkerlund

Vad blir kvar i en avfolkningsbygd? Kanske några hus, en väg, en kyrka eller som Bengt-Åke Åkerlund formulerar det i en av sina titlar: Hus, kyrka mur och stol. Efter stolen sätts det punkt. Sittande där kan man betrakta ett kärvt landskap helt utan människor. Bengt-Åke Åkerlund är en målare, som gör just detta. En särling med en naivistisk grundton, om man så vill beskriva hans måleri och bildvärld.

Målningarna på Galleri Aveny är små och anspråkslösa till formatet och avbildar mestadels olika landskap. Men så laddade de är av färg och av ett sällsamt ljus! Det bleka kvällsljuset vid horisonten i målningen Aftonland blandas med ett intensivt gult sken från belysningsstolpar och från fönstren i det svarta ensamma huset mitt i bilden. Marken verkar ofruktbar i de åkerlundska landskapen. Där växer bara enstaka träd, vilka står likt grafiska tecken mot den mörka jorden.

Aftonland,71x100 cm, opd © Bengt-Åke Åkerlund

Bland målningarna finns också den mycket speciella kombinationen Kyrka mur och segelbåt. Ett fartyg eller en segelbåt återkommer i ett flertal målningar. Dessa farkoster tycks färdas på land. Kanske är de båtar, som fört bort alla människor från bygderna och till städerna. Kvar blir ett Stilla liv eller Allt lugnt och stilla, som Åkerlund kallar två av sina målningar. Ljuset från husfönstren i byn och byns belysningsstolpar är det tecken på liv, som återstår.
    I målningen Till St:a Ingrid av Skänninge ser vi en vit kyrka mot en rosaskimrande himmel och en mörkt rostfärgad jord. Belysningsstolpar med ett vitt ljus omger byggnaden. En likaledes vit stege står redo för den som önskar klättra upp mot himlen.

Kärvt är ett gammalsvenskt ord, som ursprungligen kommer från verbet att binda hö i kärvar. Det har kommit att beteckna något som är bistert, strävt eller barskt. Så kan man också beteckna Åkerlunds måleri. Det är kärvt. Men i de sträva, mörka och bistra småländska och östgötska landskapen och husen finns ett ljus, som gör att målningarna blir närmast självlysande i sin färgbehandling. Bengt-Åke Åkerlund är en inlevelsefull och poetisk skildrare av den svenska avfolkningsbygden.

Göteborg 2017-01-19 © Berit Jonsvik (text och foto)


 


 

 

 


Häftigt minne från Hogelstald, Öland,
38x46 cm, opd © Bengt-Åke Åkerlund

 


Aftonland,71x100 cm, opd
© Bengt-Åke Åkerlund

 


Minne från Väversunda, 28x46 cm, opd
© Bengt-Åke Åkerlund


Galleri Aveny, Göteborg | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com