www.omkonst.com:
Dan Halter och det postkoloniala arvet

Dan Halter, Zimbabwean Traffic - Skövde konstmuseum, 14/12 2017 - 18/3 2018

Text: Bo Borg

skriv ut denna text
Space invaders i konstmuseet © Dan Halter

Skövde konstmuseum inleder redan nu ett 2018 där deras stora utställningar ska präglas av konstnärers iscensättningar av verk vars teman kretsar kring flyktingars erfarenheter och det postkoloniala arvet. Man fortsätter sin ambitiösa satsning där politiska och internationella projekt alltmer tar stafflikonstens plats i den stora ateljéliknande konsthallen. Man vill förändra och förnya och gör det med eftertryck. Strongt av ett småstadsmuseum.

Den nu aktuella utställningen heter Zimbabwean Traffic och visar verk av Dan Halter (f 1977). Han är uppvuxen i Zimbawe. Hans familj tvingades som så många vita lämna landet i samband med Robert Mugabes stora tvångsförändringar av makt och ägande. Halter är numera verksam som konstnär i Sydafrika. Han kan som vit sägas bära både koloniala privilegier och samtidigt flyktingens erfarenheter. Denna dubbelhet genomsyrar hans konst.

Det finns ett slags kinesisktillverkade skotskrutiga plastkassar som används av flyktingar över hela världen. Där bär de på de få tillhörigheter de har till starten av sina nya liv. Dessa immigrantkassar har olika nedsättande namn som speglar flyktingströmmarna i olika delar av världen. I Karibien kallas de Guyannese Samsonite, i Tyskland Poland Bag och i Sydafrika Zimbabwe bag. Dessa kassar spelar en viktig roll i Halters ikonografi och de återkommer på olika sätt i flera av hans verk. De ser ut som gigantiska pixlar. Som sådana är de till exempel byggbitar i verket Space Invaders.
     Space Invaders var ett dataspel designat av Tomohiro Nishikado 1978. Det är en enkel 8 bitarsgrafik som skulle gestalta en främmande livsform som spelaren skulle bekämpa. Dan Halter låter "pixlarna" bli metaforiska byggbitar i ett verklighetens råa spel där immigranter ses som obehöriga och utsätts för attacker av olika slag. Han skapar dem i utställningssammanhang av immigrantkassar, där varje kasse är en pixel i bygget av hans Space Invaders. Det går åt femtio kassar till varje. Man ser en uppställning i museet. Men man tillverkade också en sådan Space Invader på stan bland häpna Skövdebor.

isometrisk bild av en Space Invader © Dan Halter

Av immigrantkassar har han också gjort olika kartor som visar nya och gamla immigrantländer. Flera av verken handlar om gränser och hur de hindrar och korsas. Det kan vara en karta över Afrika gjord av immigrantkassar med imperialisternas absurt konstruerade spikraka gränser. Eller en där immigrationens förändringar visas med nötningsgraden på kassarnas mönster.
     Många av Dan Halters andra verk bygger på en blandning av traditionella vävtekniker som getts ett politiskt innehåll genom att han gjort vävar av sedlar från den zimbabwiska superinflationen där en sedel på 250000000000 kunde motsvara 1 amerikansk dollar. I traditionell vävteknik har han av strimlade sådana värdelösa sedlar gjort kartor över Zimbabwes jordbruksregioner.
     Dan Halters utställning blir till en politisk väv och den blandning av storstilade politiska dokument och enklaste plastföremål gör de politiska telegrammen och statistiken gripbara för oss.

Skövde 2017-12-19 © Bo Borg


 


 

 

 


Polony är den korv de fattigaste får hålla tillgodo med © Dan Halter

 


Bild av Space Invaders iscensatt av Dan Halter och elever på Kulturhusets gård

 


Gränsen mellan Zimbabwe och Sydafrika, foto © Dan Halter

 

 


Skövde konstmuseum | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com