www.omkonst.se:
Gallerirunda
Stark säsongsavslutning i New York

Nicky Nodjoumi, Joe Overstreet, Rashid Johnson, Carmen Argote, december 2019
Text: Mattias Lundblad

skriv ut denna text

Bilder från utställningarna. Från vänster: © Carmen Argote © Nicky Nodjoumi © Joe Overstreet © Rashid Johnson.
Fotograf: © Mattias Lundblad

New Yorks konstscen rundar av decenniet med många starka utställningar. Vi har gjort några nedslag bland utställningar där identitet, etnicitet och migration i någon mening är gemensamma nämnare.

© Nicky Nodjoumi (Klicka på bilden för hög upplösning)

Nicky Nodjoumi, New York Times Sketchbooks (1996–1999)
Helena Anrather Gallery, 28 Elizabeth Street, 21/11 2019 – 19/1-2020

Den iranske konstnären Nicky Nodjoumi har arbetat på gränsen mellan konst och politik sedan tidigt 70-tal. Positionen kom att forma hans liv. Efter studieåren i New York såg han ut att ha en lovande framtid i Teheran, i synnerhet efter revolutionen 1979, men 1981 stängdes hans stora museiutställning av revolutionsstyrkorna dagen efter vernissage och han flydde tillbaka till New York.
     Trots fortsatt stort erkännande var det som politisk flykting utan pass svårt att försörja sig och resa. Han målade under tre år på 90-talet på framsidor av New York Times. Det blev, förutom en billig process, ett fönster ut i världen och en daglig meditation över sakernas tillstånd, där rubrikerna ger en impuls till målningarna. 20 år efter seriens slutförande ställs ett urval ut av Helena Anrather Gallery, diskret beläget en trappa upp i Chinatown.

© Joe Overstreet (Klicka på bilden för hög upplösning)

Joe Overstreet, Selected Works: 1975–1982
Eric Firestone Gallery, 4 Great Jones Street, 14/11 2019 – 11/1 2020

Den i år bortgångne Joe Overstreet tänjde på gränserna för hur färg appliceras på en duk, och för hur duken sedan existerar i rummet. Eric Firestone Gallery visade för en tid sedan Flight Patterns, en serie dukar från 1967–1972 som spänts mellan golv, väggar och tak. Den följs nu av Selected Works: 1975–1982. Verken, från Fibonacci-, Vineyard-, och Sea Song-serierna är i huvudsak tvådimensionella, men dukarna är i flera fall formade som representationer av tredimensionella föremål, som tältdukar ur nomadiska ursprungsfolks traditioner. Vissa är målade på dörrnät, associerade med hans uppväxt på landet i Mississippi. En nomadisk tillvaro fördes även av familjen, som del av den stora afroamerikanska migrationsvågen från södern.
     Akrylfärgen har hällts på dukarna, eller låtits torka på plastsjok för att sedan appliceras på duken. Han höll sig på behörigt avstånd från att associeras med någon viss konströrelse men snuddade vid många och etablerade sig som en viktig gestalt, inte minst i New Yorks afroamerikanska konstgemenskap
.

© Rashid Johnson (Klicka på bilden för hög upplösning)

Rashid Johnson, The Hikers
Hauser & Wirth, 548 W22 Street, 12/11 2019 – 25/1 2020

Chicagokonstnären Rashid Johnson, som arbetar i många medier visas hos Hauser & Wirth i Chelsea. Här möts mosaiker, kollage, målning, skulptur, koreografi och video.
    Rashid Jonson slog igenom som 24-åring i en utställning på The Studio Museum i Harlem. Verken, liksom konstnärskapet i stort, bygger på afroamerikansk erfarenhet och afrikansk identitet i det samtida USA. Escape-kollagen använder sig av approprierade fotografier, som omslaget till Harold Cruses essä The Crisis of the Negro Intellectual, palmer, skogsbränder, solnedgångar. Mosaikerna består av spruckna speglar, tunnelbanekakel och golvplankor.
    Titeln The Hikers kommer från videoverket längst in i utställningen. I rollerna: två män som möts vandrande åt varsitt håll. Koreografin bygger på frågor som: “hur rör sig en svart man som går förbi en polis?”, och samhörigheten i en delad erfarenhet.

© Carmen Argote (Klicka på bilden för hög upplösning)

Carmen Argote, As Above, So Below
New Museum, 235 Bowery, 24/9 2019 – 20/1 2020

Mexikanska Los Angeles-konstnären Carmen Argote visas på New Museums bottenplan. Här är platsen central. Konstnären svarar direkt mot den omedelbart omgivande miljön i sin produktion. Dessa verk på papper, duk och i skulpturform kom till under två besök i födelsestaden Guadalajara. Råmaterial som avokado, kaffe och barr har hämtats i trädgården vid muralmålaren José Clemente Orozcos hem och ateljé, i vilken hon nyligen varit inbjuden konstnär.
     Tortillapressar med silkesduk och svampar indränkta i pigment är spridda över golvet. På linneduk har en blandning av avokado och oljefärg applicerats i relief med fingrarna, som Searching with the Fingers. En ruta har avgränsats av ett stycke kartong som Argote suttit på när hon arbetat. Materialen, laddas symboliskt med den dubbla identitet migration innebär, och kanske särskilt avokadon, i USA förknippad med övre medelklass, bär på en bibetydelse om globala handelsrelationer som lurar i bakgrunden.

New York 2019-12-19 © Mattias Lundblad (text och foto)


 


 

 

 


© Nicky Nodjoumi


© Nicky Nodjoumi


© Joe Overstreet


© Joe Overstreet


© Rashid Johnson


© Carmen Argote


© Carmen Argote



Helena Anrather Gallery, New York | Eric Firestone Gallery, New York | Hauser & Wirth, New York |
New Museum, New York | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com