www.omkonst.se:
Ramberättelsens betydelse
Martin Wickström, Den stora illusionen – Galleri Aveny, Göteborg, 4/11–24/11 2019
Text: Bo Borg

skriv ut denna text
Den stora illusionen © Martin Wickström
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Facade © Martin Wickström
(Klicka på bilden för hög upplösning)

I konsten är trolöshet mot huvudman ett måste för att undvika stagnation. Att troget måla av ett fotografi à la Broos eller Wickström blir litet av en konstnärlig återvändsgränd om det inte händer något mer i verket.
     Martin Wickström är medveten om det. Hans lösning blir storytelling. Det bilderna inte berättar själva finns inskrivet i en ramberättelse. Och Martin Wickström har verkligen levererat bra sådana: om trötta nattvak, om bergsbestigning, om en blombukett på trappen. Och man minns dem nästan mer än bilderna.

På Wickströms nu aktuella utställning på Galleri Aveny finns också en berättelse. Besökaren får en utskrift av novellen Krigare av Cilla Nauman. Det är en tät och fin novell som handlar om Renoirmuseet som en av platserna i ett personligt trauma på olika ställen och tidsplan. Ett av rummen på Galleri Aveny är uppbyggt kring Renoir och en kopia av en av hans skulpturer, ett pojkhuvud, som är central i ramberättelsen. Och det fungerar. Helheten aktiverar delarna.
     Man går där och beundrar målarens handaskicklighet. Men det mättar förstås inte tillräckligt på en konstutställning. Här finns inget dick bengtssonskt eller fahlströmskt som kryddar upp bilderna som förr. De är numera mer entydigt dekorativa. Inget skaver, oroar, fördjupar eller komplicerar. Men snyggt och stiligt är det, inte tu tal om den saken.

De sju haven VI © Martin Wickström

Den poppiga blandning av loppisfynd, elinstallationer och serietidningsmåleri som tidigare fanns i hans verk har i de senare årens produktion ersatts av minutiöst avmålade foton.
     Fotorealismen är ständigt aktuell på konstscenen. Den svenske mästaren i genren var förstås Ola Billgren, och det märks att Wickström gärna vill in i den prestigefulla och lönsamma vakansen efter honom. Hos Martin Wickström blir sakligheten och detaljskärpan nästan överväldigande. Massor av detaljer som ögat i vardagslag väljer bort när det söker helheter och sammanhang är här i förgrunden. Det ger en väldigt speciell bild av världen.

Målningen Den stora Illusionen dominerar utställningen. Det är ett montage av två bilder, ett motiv med Auguste Renoirs badrum och en filmruta ur filmen med samma namn av sonen Jean Renoir. Fick man inte veta bildernas ursprung kunde man tro att det var ett par håfströmska Mr Walker som var ute i kylan och pulsade på ena halvan. Här möts ute och inne, kallt och varmt och olika tider i en fantastisk målning. Den blir för mig den här utställningens stora behållning.

Göteborg 2019-11-12 © Bo Borg


 


 

 

 


Passage Renoir © Martin Wickström


Cagnes-sur-Mer © Martin Wickström


De sju haven IV © Martin Wickström



Galleri Aveny, Göteborg | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com