www.omkonst.se:
En plats för våra fantasier och inre rädslor

Annika Elisabeth von Hausswolff, Alternativ sekretess – Moderna Museet, Stockholm, 23/10 2021–20/2 2022

Text: Silva Malmsten

skriv ut denna text
Hey Buster! What Do You Know About Desire?, 1995
© Annika Elisabeth von Hausswolff
(Klicka på bild för hög upplösning)
Försök att hålla ordning på tid och rum, 1997/2001
© Annika Elisabeth von Hausswolff
(Klicka på bild för hög upplösning)
Ända sedan genombrottet i början av 1990-talet har Annika Elisabeth von Hausswolff konsekvent arbetat med minutiöst komponerade fotografier. Nu visas hennes konstnärskap i en stor retrospektiv utställning på Moderna Museet i Stockholm.

Referenserna är hämtade från bland annat kriminalfotografi, ofta med ett psykoanalytiskt och feministiskt perspektiv. I bildsviten Tillbaka till naturen från 1993 exponeras utsatta kvinnokroppar brutalt utslängda i natursköna landskap. Bildernas iscensättning påminner om polisdokumentation av mordplatser där förövaren alltid är frånvarande.
     Temat återkommer några år senare i verket Hey Buster! What Do You Know About Desire? Scenen utspelar sig i ett vackert havslandskap. En schäferhund vaktar trofast en livlös kvinnokropp, som täckts av en gulgrön filt. Ett brott har uppenbarligen begåtts. Hunden och liket är ensamma kvar på stranden och bildar en surrealistisk duo. Det våldsamma förstärks genom det skimrande ljuset. Det stora bildformatet för tanken till svenskt landskapsmåleri från sent 1800-tal.
     Referenser till konsthistorisk ikonografi återkommer i bilden Alone with Bubble, där von Hausswolff blåser upp en tuggummibubbla som täcker stora delar av ansiktet. Bubbelgumsbubblan kan liknas vid de såpbubblor som var vanligt förekommande förgängelsesymboler i 1600-talets bildkonst. I diptyken Försöker hålla ordning på tid och rum antar bubblorna en hotande form, okontrollerbara och nära att spricka.

The Photographer, 2015  © Annika Elisabeth von Hausswolff

Flera motiv är hämtade från barndomens minnesförråd. I installationen SPÖKE visas fotografier av konstnärens övergivna barndomshem. I en garderob hänger en kvarglömd behå ensam kvar på en galge. En annan bild visar ett par slitna herrskor slarvigt slängda i en otäck trätrappa. Föräldrarna avporträtteras genom sin frånvaro.
     Scenografin och ljussättningen kan associeras till skräckmästaren Alfred Hitchcocks filmer där det vardagliga genom subtila förskjutningar blir kusligt och främmande. Mammans blekrosa underkläder återkommer i flera verk. I den skruvade bilden Allting hänger ihop ha, ha, ha ligger mammans nylonstrumpor genomdränkta i ett litet vitt porslinshandfat. Det ser nästan ut som om strumporna utför dansanta krumbukter. Det blir både frånstötande och vackert.

Von Hausswolff inkluderar även verk från museets egna samlingar. Det består av ett flertal för henne betydande konstnärskap. I fotografiet Open Your Mouth and Shut Your Eyes av Oscar Gustaf Rejlander från 1860-talet ekar sårbarheten hos den avbildade pojken direkt till hennes egen bildvärld. Urvalet inbegriper även videoverk av generationskamrater, såsom Peter Lands befriande nakendans från 1994. Filmerna utmärks av en ironisk oskuldsfullhet, vilket kännetecknar många konstnärer födda på 1960-talet.
     Det är lätt att bli aningen paralyserad av Annika Elisabeth von Hausswolffs mångbottnade konstnärskap. Ibland blir det så när man blir starkt berörd av någonting. Hemlighetsfulla och egendomligt laddade blir bilderna på utställningen en plats att härbärgera våra fantasier och inre rädslor.

Stockholm 2021-11-03 © Silva Malmsten


 


 

 

 


Oh Mother, What Have You Done #035, 2020
© Annika Elisabeth von Hausswolff


Allting hänger ihop ha, ha, ha., 1999 
© Annika Elisabeth von Hausswolff


Självporträtt i ateljén med ficklampa och neddragna byxor, 2002
© Annika Elisabeth von Hausswolff

Foton: Moderna Museet


Moderna Museet, Stockholm | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com