www.omkonst.se:
Laddade dramer
Fredrik Wretman, Häpp – Galleri Hammarén, Göteborg, 6/3–27/3 2021
Text: Berit Jonsvik

skriv ut denna text
Giant Destroyer © Fredrik Wretman
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Up, up and away © Fredrik Wretman
(Klicka på bilden för hög upplösning)
Häpp © Fredrik Wretman
(Klicka på bilden för hög upplösning

Ett av den grekiska teaterns äldsta dramer är Aiskylos Orestien, en tidlös berättelse om hat och kärlek, hämnd och försoning. Fredrik Wretman har iscensatt ett liknande ödesdrama på Galleri Hammarén. Figuren Giant Destroyer svingar ett losslitet ben över sitt huvud och figuren Selfie försöker ta en selfie, hållande sitt eget huvud i ena handen och samtidigt balansera på sitt enda ben. Cirkuskonster kanhända. En tredje figur, Häpp, breder ut sina armar, tar ett skutt fram och hamnar med ena foten i en hink. Häpp, som ett självporträtt är en oemotståndlig tanke.

På ett podium mellan de vägghängda skulpturerna ligger en mängd avgjutna munnar samlade. Den klassiska grekiska kören ger publiken bakgrundshistorien till dramat och sjunger om den tragiska handlingen. Allt är samlat runt ett ensamt underben i brons, som klivit upp några trappsteg på en sockel, reser sig på tå och är precis på väg att lyfta. Titeln är Up, up and away. Upp, upp och i väg! Allt utspelar sig mot en lutande fond av tuschmålningar.

Mun © Fredrik Wretman

I de inre rummen går vi först förbi en utsträckt tunga och därefter en rad näsor på väggen. En video visar bilder av ett otal romerska och grekiska skulpturer, som fått sina näsor avslagna. Vårt antika arv består till stor del av skulpturer, som med tidens gång förlorat någon kroppsdel: sitt ben, sin arm, sitt huvud eller bara sin näsa. I Wretmans tappning blir det aldrig någonsin groteskt. De saknade mänskliga kroppsdelarna väcker snarare medkänsla. Man kan också tolka alla munnar, näsor och tungor, som gestaltningar av tal och människans sinnen: känsel, smak och lukt.
     Skulpturen med titeln Häpp får också ge namn åt utställningen som helhet. Figuren gestaltas i häpp-gestens mest triumfatoriska ögonblick. I samma stund hamnar den med foten i hinken. Det är lätt att associera till Hasse Alfredsson och visan ”Han satte foten i en potta”. Wretman blandar humor och allvar på ett liknande sätt. Med ett sparsmakat urval av relativt få objekt strategiskt placerade i rummet skapar Wretman ett laddat drama.

Göteborg 2021-03-10 © Berit Jonsvik


 


 

 

 


Tunga © Fredrik Wretman


Selfie © Fredrik Wretman


Galleri Hammarén, Göteborg | Omkonsts startsida

 
Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com