www.omkonst.se:
DETALJEN OCH HELHETEN
Sixten Sandra Österberg, Time of Nothingness; Everything Happens Andréhn-Schiptjenko, Stockholm, 9/3–29/4 2023
Text: Susanna Slöör
skriv ut denna text
Soaking Consequences 1, 42 x 58 cm © Sixten Sandra Österberg
(Klicka på bilden för hög upplösning
Soaking Consequences 1, 93 x 75 cm © Sixten Sandra Österberg
(Klicka på bilden för hög upplösning

Sixten Sandra Österberg skapar en alternativ ingång till fotorealistiskt måleri. Här finns en frihet och öppenhet inför alla möjligheter att använda mediets rika komponenter. Det paras även med en inställning till att visa kropp som mer för tankarna till veckotidningsillustration, med hud skildrad utan komplementärkonstraster eller temperering utifrån ljus och/eller yta. Som en inledande sammanfattning är det ändå glädjen över alla upptäckter och bildmöjligheternas rikedom in i minsta detalj som särskilt smittar.
       Sixten Sandra Österberg har således byggt upp en spännande och rik verktygslåda att ösa ur. Illustrativ realism kortsluts mot abstrakta element och dukens tomma ytor. En arm löses upp och foten bildar en rå yta färg. Innehållet är knappast vagt antytt, men framträder och sjunker undan som långsamma pulsslag. Det är ändå någon form av kontemplativ stämning som växer till eller drar sig undan betraktaren, situationer att förstå i mental slow motion.

Master of Disguise,111 x 209 cm © Sixten Sandra Österberg

Jag gissar att motiven skall vara en smula utmanande skildringar av kärlekens och erotikens hungersvält, såväl inom-könslig som i dess blandformer. Min generation som växte upp med punken som nyhet och attribut som nitar, piercing och upprepad svart nylonstrumpa blir kanske inte så upphetsade. Men det är fascinerande att se hur fyndiga lösningar som Sixten Sandra Österberg använder för att pensla fram dem. Den piercade nakna bystens svarta nylontopp är endast en lasyr där dukens gräng i stället träder fram som textur.
      Det som också intresserar är kasten mellan detaljen och helheten. Könshår och stubb pillas nitiskt fram strå för strå. Till detta använder målaren färgens reliefartade verkan för att kasta in störningsmoment att bygga vidare kring. Färgstänkens rinnande flöden skapar linjer att överskrida eller förhålla sig till.
      Med förhoppning om att Sixten Sandra Österberg inte låter sig hämmas av en för tidig och stor uppmärksamhet, ser jag fram emot att ta del fler intrikata utmaningar inte minst måleri- och materialmässigt framöver.       

Stockholm 2023-03-22 © Susanna Slöör


 


 

 

 


Tag mig i famn så röd jag är,
93 x 120 cm
© Sixten Sandra Österberg

 

 


Time of Nothingness; Everything Happens
200 x 160 cm © Sixten Sandra Österberg

 


Andréhn-Schiptjenko, Stockholm | Omkonsts startsida

Dela artikeln via Facebook: Omkonst Facebook>>
Vill du kommentera artikeln maila till redaktion@omkonst.com